♔BAB 3 : KEMASYARAKATAN DAN PERPADUAN♔
Tuesday, October 7, 2014 | 7:04 AM | 0 love drops
BAB 3 : KEMASYARAKATAN DAN PERPADUAN

ASAS-ASAS KEBUDAYAAN MASYARAKAT BERBILANG KAUM DI MALAYSIA
Kewujudan pelbagai suku kaum dan etnik di Malaysia menjadikan Negara ini sebuah Negara yang unik . Setiap kaum memiliki asas kebudayaan yang tersendiri seperti agama , kepercayaan dan adat resam tersendiri . Setiap kaum juga diberi kebebasan untuk mengamalkan kebudayaan masing-masing di samping saling menghormati kebudayaan kaum-kaum lain .

AGAMA DAN KEPERCAYAAN
Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan mencatatkan dengan jelas bahawa agama Islam merupakan agama Persekutuan . Namun pada masa yang sama, agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan. Justeru, kepelbagaian agama dan kepercayaan di dalam negara tidak menghalang perpaduan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum .

KAUM MELAYU
Penduduk majoriti terawal di Tanah Melayu ialah orang melayu . Penduduk Melayu ketika itu hidup dengan agama dan kebudayaan mereka sendiri , malahan amalan mereka ini tidak terjejas walaupun berlaku kemasukan buruh-buruh Cina dan India . Situasi ini berlaku kerana tidak wujud percampuran yang ketara antara ketiga-tiga kaum tersebut lantaran ciri-ciri pemisahan yang ketara pada peringkat awal  (jajahan British), terutama dari segi pertempatan dan amalan ekonomi masing-masing . 

Penduduk Melayu di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak, amnya menganut agama Islam . Agama Islam dibawa masuk ke Tanah Melayu sejak abad ke-14 atau ke-15 .Kesultanan Melayu Melaka memang terkenal sabagai pusat pemerintahan yang berperanan penting dalam memastikan penyebaran dan pengukuhan agama Islam .Agama Islam adalah berkonsepkan kepercayaan kepada Tuhan yang satu. Ajaran ini sememangnya berbeza  dengan pegangan masyarakat di Tanah Melayu pada abad ke-7 hingga ke-13 sebelum ini yang menganut agama Hindu dengan konsep banyak Tuhan. Dalam agama Islam, al-Quran dijadikan sebagai asa/sumber hukum yang utama bersama-sama dengan panduan daripada amalan Nabi Muhammad SAW seperti hadis. Asas utama dalam ajaran Islam ialah Rukun Islam dan Rukun Iman.

KAUM CINA
          Masyarakat Cina yang datang ke Tanah Melayu mengubah struktur kemasyarakatan negara ini sekali gus menyumbang kepada pembentukan masyarakatan majmuk. Golongan ini turut membawa bersama-sama agama dan kepercayaan yang dianuti mereka ke negara ini. Antara agama atau kepercayaan yang diamalkan ialah fahaman Taoisme. Taoisme merupakan sistem falsafah dan keagamaan Cina. Kepercayaan ini telah memperkaya ajaran. 

          Confucianisme dan membantu memperluas ajaran agama Buddha serta memberikan semangat, inspirasi dan panduan akhlak kepada orang-orang Cina. Confucius banyak mengajar falsafah moral dan sosial serta garis panduan tentang tingkah laku yang berlandaskan nilai-nilai abstrak seperti kasih sayang , keamanan , keharmonian , kemanusiaan , kebijaksanaan , keberanian dan kesetiaan. Jelaslah bahawa, masyarakat Cina di Tanah Melayu masih kekal menganuti dan mengamalkan kepercayaan yang dibawa dari tanah air mereka. Anutan masyarakat Cina dan kepercayaan yang diamalkan telah turut menjadi satu pandangan biasa kepada masyarakat tempatan , contohnya upacara pengebumian.

KAUM INDIA
          Masyarakat India yang tiba di Tanah Melayu turut membawa bersama-sama dengan agama dan budaya yang diamalkan dari tanah air asal. Agama yang paling banyak dianuti ialah agama Hindu. Ciri-ciri yang terkandung dalam agama Hindu ialah kepercayaan kepada dewa-dewa, asas agama Hindu ialah Tuhan yang satu tetapi penjelmaan tuhannya kepada beberapa bentuk Dewa menjadikan agama ini sering dilihat beraliran politisme , walaupun sebenarnya tidak tepat. Antara dewa tersebut ialah, Brahma(Dewa Pencipta) , Vishnu(Dewa Pelindung) , dan Siva(Dewa Pembinasa) , Indra(Dewa Perang dan Cuaca), Surya(Dewa Matahari) , Agni(Dewa Api) , Varuna(Dewa Langit) dan Lakhsmi(Dewa Kekayaan). 

       Konsep karma dan kelahiran semula,  masyarakat ini percaya bahawa kelahiran mereka ke dalam salah satu kasta amat dipengaruhi oleh kelakuan mereka semasa dalam kehidupan yang terdahulu. Kitab-kitab Veda ialah kitab yang menjadi panduan dalam masyarakat pengamal agama Hindu. Mengandungi riwayat hidup , amalan-amalan politik , kebudayaan , tempat , pakaian , minuman dan sebagainya.

MASYARAKAT SARAWAK
          Sarawak mempunyai lebih kurang 28 kumpulan etnik peribumi. Kaum majority di Sarawak meliputi orang Iban(Dayak Laut) , orang Melayu dan orang Melanau. Pada era prakolonial, orang Iban tidak mempunyai agama yang tertentu. Mereka berpegang pada ajaran animisme sejak dulu dan kini yang dipengaruhi oleh unsur-unsur yang dibawa oleh fahaman Hindu-Buddha. Selepas kedatangan kuasa Barat , agama Kristian dibawa masuk (dianuti sebahagian besar orang Iban).  

              Orang Iban berpegang kuat kepada kepercayaan tradisional mereka terhadap upacara ‘miring’ (jampi serapah untuk menolak bala). Kepercayaan lain berdasarkan tafsiran mimpi. Aktiviti harian masyarakat Iban sangat dipengaruhi oleh mimpi mereka. Sesuatu aktiviti itu boleh dibatalkan jika mereka mendapat mimpi yang tidak baik pada malam sebelumnya. Masyarakat Melayu pula, mereka berpegang pada ajaran Islam. Agama ini membentuk ciri-ciri perkampungan seperti bersatu padu, bertatasusila, bertanggungjawab terhadap kebajikan seluruh komuniti dan sebagainya. Terdapat masjid di setiap kampung sebagai pusat kegiatan keagamaan. 

                 Masyarakat Melayu juga percaya kepada pantang larang tertentu, contohnya pantang larang orang-orang dulu anak gadis tidak boleh menyanyi di dapur kerana bimbang akan bersuamikan orang tua. Selain itu, wanita mengandung dilarang keluar rumah pada waktu senja kerana bimbang anak yang dikandung akan hilang diambil makhluk-makhluk ghaib. Masyarakat Melanau pula, asalnya merupakan pagan(tidak mempunyai pegangan agama) tetapi kini ekoran pemerintahan Kesultanan Brunei, kemudian keluarga Brooke, ramai antara mereka beralih ke agama Islam dan Kristian. Sebelum memeluk Islam mereka juga mempercayai terhadap kuasa ghaib dan kuasa luar biasa.

MASYARAKAT SABAH

          Sabah dikatakan mempunyai lebih daripada 32 suku kaum. Masyarakat Khadazan-Dusun ialah masyarakat terbesar di Sabah yang memegang kepada kepercayaan animism. Sebahagian kecil telah memeluk Islam dan Kristian. Ramai yang masih pagan di kawasan pedalaman. Masyarakat ini percaya kewujudan syurga dan neraka. Orang pagan percaya bahawa sesiapayang mati, rohnya akan dibawa ke Gunung Kinabalu. Masyarakat Khadazan-Dusun percaya kepada pantang larang dan tafsiran mimpi. 

          Mimpi yang buruk mempengaruhi sebarang keputusan dalam kehidupan mereka. Mereka juga mempunyai upacara pemujaan seperti ‘kaamatan’(pesta menuai), iaitu meraikan kesyukuran kerana mendapat hasil tuai yang banyak dan mengucapkan terima kasih. Upacara dilakukan oleh Bobohizan (seorang bomoh perempuan ). Mereka juga mempunyai upacara halau penyakit yang dipanggil ‘popodulik’. Masyarakat Bajau pula, hampir semua dalam kalangan mereka beragama Islam. Anutan ini yang menjadi pegangan mereka dalam segala aspek kehidupan.

        Mengamalkan upacara agama seperti berkhatan , akad nikah, khatam al-Quran dan lain-lain. Mereka percaya kepada ‘jin’ , iaitu sejenis makhluk yang dianggap mempunyai kuasa luar biasa. Selain itu, mereka juga percaya kepada konsep ‘tulah’, iaitu malapetaka yang ditimpa apabila melanggar adat atau peraturan. Kepercayaan-kepercayaan sebegini semakin pupus. Kajian pada tahun 1950-an menunjukkan hamper 75% masyarakat Bajau telah pun memeluk Islam lantaran peranan yang dimainkan oleh Kesultanan Brunei. 

Hearts, DIP 1B & DIP 1A

♥ Old Histories / Future ♥